دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

آموزش ساز و موسیقی ایرانی و خارجی

ساز کیبورد چیست؟

۱۰۷ بازديد
 

ساز کیبورد چیست؟

یکی از سازها در موسیقی می باشد  که نواختن ان به وسیله اهرم صورت می گیرد تفاوت عمده ای که بین کیبورد های فعلی با کیبورد های قبلی است این است که این کیبورد ها تنها ساز نیستند و بلکه مجموعه ای از موسیقی و ساز های مختلف اند و این خصوصیت یکی از مهم ترین مزیت های این نوع ساز می باشد  شاید دلیل اینکه این ساز بیشتر در مجالس استفاده می شود همین متنوع بودن ساز ها می باشد . 





معرفی کیبورد ها

کیبوردها با نیروی الکتریکی کار میکنند، و زمانی که کلیدی فشرده میشود، نت ها به صورت دیجیتالی تولید میشوند. نت ها میتوانند برای مدت زمان نامحدودی امتداد یابند.کیبورد ها معمولا قابل حمل هستند. نیازی به تیون (کوک) کردن ندارند و در انواع مختلفی از لحاظ اندازه و کیفیت موجودند.از کیبورد ها می توان برای ایجاد صدای سازهای مختلف استفاده کرد، سازهایی مانند پرکاشن ها، سازهای بادی یا حتی سازهای زهی.

در تصویر زیر ترتیب شستی ها را می بینید که در زیر در مورد  این نوع ساز به طور کامل گفته می شود .

ترتیب شستی‌ها در سازهای صفحه‌کلیددار

 

 

سمپل:

سمپل یا نمونه، به صدای ضبط شده‌ای گفته می‌شود که یا به وسیله میکروفون ضبط می‌شود، یا به وسیله اتصال کامپیوتر به کیبورد صدا ضبط می‌شود. در کیبوردهای قدیمی کمتر امکان سمپلگیری وجود دارد، و بدین معنا است که اگر بخواهیم یک ریتم ۶/۸ ایرانی بسازیم، باید با درام کیت‌های فابریک خود دستگاه این کار را انجام دهیم که چیز خوب و قابل قبولی نمی‌شود. اما اگر کیبورد سمپلر باشد، می‌توانیم سمپل‌های ضرب یا تنبک را وارد کیبورد نماییم و یک ریتم خوب و قابل قبول داشته باشیم.

سمپل‌گیری فقط برای ریتم نیست و برای صداهم استفاده می‌شود.

ویژگی‌های کیبورد

اتصال به کامپیوتر، اتصال به بلندگو، اتصال به پدال پیانو، اتصال میکروفون، قابلیت تنظیم حساسیت کلاویه، کم و زیاد کردن نور صفحه نمایش (مختص کیبوردهای جدید)، تنظیم سرعت ریتم، ریتمسازی و ویرایش ریتم (اکثر کیبوردها)، صدا سازی (اکثر کیبوردها)، ضبط و سکوئنس آهنگ، بالا و پایین بردن گام آهنگ، جابجایی اکتاوها، دسترسی همزمان به صدها ریتم و صدا، کتاب آهنگ (ذخیره‌سازی اطلاعات آهنگ‌ها برای سریعتر شدن نوازندگی. کیبوردهای قدیمی فاقد این قابلیت هستند).

اما كيبورد ها در چهار نوع دارند :

 

1- سينت سازر synth sizer

سينت سازر مخصوص صدا سازي است و قدرتش و امكاناتش در صدا سازي بيشتر می باشد ودر ساخت صدا كاربرد دارد.

 

 

2- سكووانسر sequencer

سكووانر , مخصوص اهنگ سازي است و قدرت و امكاناتش در اهنگ سازي بيشتر مي باشد.

3-ارنجر arranger

همانطور كه از اسمش پيداست كارش چيدمان و اماده سازي نواختن است . و داراي سرعت عمل بيشتري براي اجراي زنده است كه با يك كيبورد ارنجر ميتوانيد يك اهنگ كامل را بنوازيد

 

4- ميدي كيبورد midi keyboa

ميدي كيبورد , خودش به تنهايي كاري انجام نمي دهد و با اتصال به كامپيوتر روي نرم افزار هاي اهنگ سازي مناسب ميشود با آنها  نواخت و در نرم افزار مخصوص ضبط كرد

 

نکته مهم! کیبورد را به صورت اصولی، بدون کلاس و خیلی سریع با این بسته آموزشی فوق العاده یاد بگیرید!

 اجزاء ساز کیبورد

کیبورد موسیقی : کلیدهای سیاه و سفید به شیوه پیانو که نوازنده می فشارد و در نتیجه به سوئیچ ها متصل می شوند و ماشه ها یک نت الکترونیک را توسط آن پخش می کنند. اکثر ارگ ها از یک مدار کاهش مقدار سیم کشی مورد نیاز استفاده می کنند.

 

رابط کاربری نرم افزاری : یک برنامه (که معمولا در یک چیپست کامپیوتری جاسازی می شود) که تعامل کاربری بین کلیدهای کنترل و منوها را مدیریت می کند و به کاربر و نوازنده اجازه انتخاب تن صداها (مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت و غیره) را می دهد. همچنین امکان انتخاب افکت ها مانند (ریبورب، اکو، تلفن ها و سوستین) و سایر ویژگی ها (مانند جابجاسازی، ماشین درام الکترونیک) را می دهد.

 

تنظیم کننده موسیقی کامپیوتری : یک برنامه نرم افزاری که ریتم و آکوردها را با دستورات کامپیوتری شده نوعی MIDI تولید می کند.

 

چیپست صدا / صدا ساز : یک ماژول صدای الکترونیک یا سینتی سایزر موسیقی بصورت معمول حاوی یک مدار یا چیپست یکپارچه است که قادر به دریافت فرمان های MIDI و تولید اصوات است.

 

آمپلی فایر و اسپیکر : یک آمپلی فایر اصوات از بم تا میانی است که اسپیکرها صداها را تقویت می کنند که شنونده بتواند آنها را بشنود.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.