سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

آموزش ساز و موسیقی ایرانی و خارجی

یادگیری آسان پیانو با 15 ترفند کاربردی

۱۲۱ بازديد

یادگیری آسان پیانو با 15 ترفند کاربردی
به نقل از سازی ها : در اغلب دوران زندگی‌ام، پیانو نواخته‌ام و شاید به نظرتان تمام محتوای این صفحه را با نگاه کردن به سازم نوشته‌ام. در طول این سالها فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده‌ام. یکی از دلایل موفقیتم به خاطر نحوه آموزش و رویکردم در قبال این ساز بوده است.

به عنوان نوازنده مبتدی باید از اصول پیروی کنید تا به موفقیت برسید. به سادگی گرفتار روش‌های مختلف و کتاب‌هایی می‌شوید که برای همه مناسب نیستند. هرکاری که در ابتدا انجام می‌دهید، اهمیت دارند و اگر بتوانید در مسیر درستی وقت بگذرانید، به موفقیت هم ‌خواهید رسید.

15 ترفند برای افراد مبتدی

می‌خواهم برخی از نکات و ترفندهای مفید پیانو نوازی برای افراد مبتدی را ارائه دهم تا بتوانید پیشرفت کنید برخی از این ترفندها کاملاً ملموس هستند و شاید قبلاً از آنها استفاده کرده‌اید. اگر همین طور است که فوق العاده می‌شود!

برای رشد در زمینه پیانو نوازی دقیقاً این مسیر را طی نکرده‌ام ولی در طول سالها کار این موارد را آموخته‌ام.

اگر همین حالا همه چیز را متوجه نشوید، اشکالی ندارد چون پیانو نوازی یک فرایند یادگیری مستمر است. افراد مبتدی با این ترفندهای مناسب، حداقل در مسیر درستی قرار می‌گیرند! نگاهی به آنها بیاندازید.


15 حقیقت جالب راجب ساز پیانو و اجزای آن که حتما باید بدانید!

1-روی معلمی خوب، سرمایه گذاری کنید

نوازندگان مبتدی زمان زیادی را به تنهایی صرف یادگیری می‌کنند. اطلاعات آنلاین، ویدئوها و منابع ارزشمندی در یوتیوب در دسترس هستند.

یادگیری به تنهایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها خوب است ولی شاید به این ذهنیت برسید که «این کار خیلی هم سخت نیست؟» این بزرگترین اشتباه است چون سرمایه گذاری روی یک معلم خوب واقعاً برایتان مفید است.

معلم، نواختن شما را می‌بیند، به شما توصیه کرده و رویکردهای خوبی را برای حل مشکلات شما ارائه می‌کند. تماشای ویدئوی یوتیوب همواره پاسخ خوبی برای پرسش‌ها در مورد انگشت گذاری و تمپوی نواختن نیست.

  • هر کسی متفاوت می‌نوازد و یک معیار مناسب برای همه وجود ندارد به ویژه اگر بخواهید در این زمینه حرفه‌ای شوید.
  • می دانیم که معلم خوب به ازای هر ساعت آموزش در حدود 60 دلار می‌گیرد پس می‌توانید در ابتدا برنامه‌های آموزشی خوب را خریداری کرده و بعد معلم بگیرید.
  • هنگامیکه نواختن شما تقویت شد و به طور جدی‌تری نواختید، نیاز به معلم هم برایتان منطقی‌تر جلوه می‌کند.

2-موسیقی را بنوازید که از آن لذت می‌برید

  • می دانید چه تعداد آهنگ برای نواختن با پیانو وجود دارد؟ نمی‌دانم ولی می دانم که هیچ روشی برای نواختن تمامی آنها در طول عمر وجود ندارد.
  • پس باید آهنگی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید. در اغلب اوقات نوازندگان تازه کار و حرفه‌ای باید مجموعه آهنگهایی را بنوازند که از نواختنش لذت نمی‌برند.
  • گاهی اوقات باید در مسابقه یا آزمون موسیقی شرکت کنید و باید سایرین را با تکنیک نواختن شگفت انگیزتان تحت تأثیر قرار دهید.

کار کردن روی موسیقی که از آن لذت نمی‌برید دشوار است. هنگامیکه نوبت به ارائه مفهومی شاعرانه می‌رسد و نمی‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید، نواختن برایتان، بیش از پیش خسته کننده می‌شود.

از دیدگاه تمرینی، چنین باعث افت تمرکز و اخلاق کاری می‌شود. ما نواختن این قطعات را پیشنهاد نمی‌کنیم. مگر آنکه باید به عنوان نوازنده‌ای حرفه‌ای در یک کنسرت بنوازید. به عنوان فردی مبتدی، ترکیب خوبی از آهنگ‌ها را بنوازید.

برخی از متون کلاسیک، پاپ و رونوشت‌ها را برداشته و به صورت مجموعه‌ آهنگی پیشرفته برای اجرا در آورید. گاهی اوقات از قطعه‌ای متنفر هستید، پس به قطعه‌ای که آنرا دوست دارید، روی آورید. دستهایتان را فعال نگاه دارید و تا حد امکان موسیقی جدید را امتحان کنید.

3-بیش از حد روی کتابهای تکنیکی تأکید نکنید

به عنوان نوازنده‌ای مبتدی بعید نیست که گرفتار کتابهای پیانو نوازی می‌شوید. ما به دنبال رسیدن به تکنیک مناسب هستیم و این کتاب‌ها برای این منظور مناسب هستند. با این حال نواختن پیانو فراتر از گام‌ها و تمرینات مهارت انگشتی می‌رود.

به طور گزینشی از کتابهای تکنیکی استفاده می‌کنیم ولی نباید وقت زیادی را برایشان صرف کنید. من در هنگامیکه به لحاظ تکنیکی احساس ضعف پیدا می‌کنم کمی از موزکاوسکی می‌نوازم و بعد تمرینات پایه‌ای هانون را انجام می‌دهم.

اگر دستانم قوی باشند، خون به راحتی درونشان جریان پیدا می‌کند ولی اگر در نواختن تنبلی کنم، عادات بدی در من نهادینه می‌شوند.

تمرین تکنیک‌های موجود در آهنگهای مدنظرم را تمرین می‌کنم چون برای تقویت انگشتانم لازم است. پس برای مثال اگر نوت سوم را نتوانم بنوازم، آنرا با نوت مشابهی جابجا خواهم کرد.

اگر بخواهید می‌توانید مجموعه آهنگهای موجود را به تمرین‌های تکنیکی تبدیل کنید. به جای نواختن عادی موسیقی آنرا به ریتم‌های کوتاه تبدیل کنید. برای مثال، میزانی با 16 نوت دارید، آنرا به گروههای چهارتایی و بیشتر تقسیم بندی کنید. همواره می‌توانید کوردها را تقسیم بندی کنید.

4-تا حد امکان اجرا کنید

چون تازه کار هستید، فکر نکنید که نمی‌توانید در مقابل دیگران اجرا کنید. حتی نواختن گام C ماژور هم ارزش نواختن در جمع برای دوستان و همکاران را دارد. موسیقی را باید با دیگران به اشتراک بگذارید و فقط برای خودتان نگه ندارید.

از هر فرصتی برای نواختن آنچه آموخته‌اید، استفاده کنید. این کار به شما اعتماد به نفس داده و به شما اطمینان می‌دهد که خوب می‌نوازید!

5-میزان‌ها را تقسیم بندی کنید

در مورد تقسیم بندی میزانها به طور مفصل در این مقاله دیگری صحبت کردم ولی این روش برای تمامی نوازندگان در هر سطحی قابل استفاده است. تقسیم بندی به مغزتان فرصت درک روند موسیقی را می‌دهد.

به عنوان نوازنده مبتدی پیانو، درک نوت های کامل درون صفحه، دشوار است. گاهی اوقات هم کاملاً تهدید کننده به نظر می‌رسد. اگر آنرا به قطعات کوچک تقسیم کنید و به پیشرفت‌های اندک در این مسیر برسید، خوب است.

6-به موسیقی پیانو گوش کنید

برخی از اولین معلمهایم مرا تشویق می‌کردند تا به کار هیچ نوازنده دیگری گوش نکنم. آن‌ها نمی‌خواستند که صدایم را ضبط کنم چون نمی‌خواستند آنچه را که شنیده‌ام کپی برداری کنم. به نظرم باید در این زمینه میانه روی کرد. هیچوقت نخواسته‌ام که از نوازنده پیانوی خاصی کپی برداری کنم ولی به نظرم گوش دادن به صداهای ضبط شده برای افراد مبتدی مفید است.

گاهی اوقات از اینکه علایم، بندها، پویایی‌ها و علایم سنگین درون موسیقی خودتان را مشخص می‌کند، متعجب می‌شوید. همچنین گوش دادن به قطعاتی که نمی‌شناسید شما را با سایر مجموعه‌های موجود آشنا می‌کند!

در واقع هنوز هم درک کامل برگه موسیقی مقابلتان دشوار است. به همین خاطر به نواختن سایر نوازنده‌ها گوش کنید تا برای نواختن از روی برد، انگیزه پیدا کرده و رویکردهای مشابه را بشناسید.

پیشنهاد می‌کنم که قبل از نواختن هرگونه موسیقی، مدتی با آن آشنا شوید تا فقط در یک مسیر یادگیری حرکت نکنید.

7- به آرامی تمرین کنید

به نظرم، سرعت، کشنده است. می‌توانید برخی از قطعات راحت را بدون فکر کردن به آنها بنازید، ولی قطعات زیادی هم به رویکردی آرام نیاز دارند. آرام نوازی به شما کمک می‌کند تا با دقت بیشتر و اشتباهات کمتر بنوازید.

به تجربه می دانم که باید آرام نواخت ولی بارها برایم اتفاق افتاده که فکر می‌کردم تند نوازی هم اشکالی ندارد. با تحلیل به ریتم‌های نادرستی رسیدم که هیچگونه کنترل پویایی ندارد و شدیداً فاقد یکنواختی است.

من با آرام نوازی از وقوع اشتباهات جلوگیری می‌کنم. البته در این زمینه افراط نمی‌کنم. آنقدر این کار را انجام می‌دهم تا به درک کاملی از تمامی میزان‌ها و روابط میان آنها برسم و بعد سرعت را افزایش می‌دهم.

اگر هنوز هم بخشی را خوب نمی‌نوازم، ریتم را دوباره کند می‌کنم تا مشکل را برطرف کنم. نوازندگان مبتدی همواره باید در آغاز کار آرام بنوازند تا نواختنشان را به کمال برسانند.

8-در صورت امکان روی خرید پیانوی درجه یک سرمایه گذاری کنید

شاید این نکته شما را مبهوت کند ولی به عنوان نوازنده پیانو در کنسرت به نظرم اهمیت زیادی دارد. در طول سالهایی که آموزش می‌دهم دانش آموزانی داشته‌ام که از دیدگاه فنی ضعیف می‌نواختند.

در ابتدا فکر کردم که آموزشم برایشان جواب نمی‌دهد ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه شدم که از کیبوردها یا پیانوهای ایستاده استفاده می‌کنند.

کیبوردها به سرمایه گذاری کمی نیاز دارند و با کمتر از 100 دلار قادر به خرید آنها هستید. چکش مصنوعی آن‌ها نمی‌تواند ارتعاشی مشابه یک پیانوی بزرگ ایجاد کند. هنگامیکه باید با پیانوی بزرگی اجرا کنید، فکر می‌کنید که می‌توانید مثل نواختن در خانه، بنوازید ولی اینطور نیست.

به سرعت بعد از نواختن متوجه می‌شوید که هیچ چیز در نواختن شما یکنواخت نیست و آنچه در خانه می‌نواختید قابل ترجمه نیست.

همه اینها به خاطر نواختن یک پیانوی واقعی است! حداقل پیانویی ایستاده با عملکردی خوب بخرید. کیبوردها راه حل موقتی خوبی هستند ولی با پیشرفت در نواختن نیازمند پیانوی واقعی هستید.

9-اصول نظری پایه را یاد بگیرید

همواره نواختنم خوب بود ولی جنبه نظری را درک نمی‌کردم. صادقانه بگویم که آنرا مهم نمی‌دانستم. حالا که 20 سال از آن گذشته، آرزو می‌کردم که‌ای کاش زودتر با جنبه نظری موسیقی آشنا می‌شدم.

جنبه‌ نظری برای شناخت تمامی اجزای موسیقی که می‌نوازید، اهمیت دارد. با اصول نظری می‌توانید موسیقی را برحسب ساختارش تجزیه کنید و رویدادهای درونش را با دقت درک کنید.

نوازندگان مبتدی باید اهمیت علایم کلیدی و نشانه‌های تصادفی را بشناسند تا قطعه را درک کنند.

هزاران منبع آنلاین برای مطالعه‌ اصول نظری موسیقی وجود دارد. حتی جستجو در ویکی پدیا هم اطلاعات فوق العاده ای را در اختیارتان قرار می‌دهد: فهرستی از این منابع را برای شروع کار در اختیارتان قرار می‌دهم:

https://en.wikipedia.org/wiki/Music_theory

https://www.musictheory.net/

10-همه چیز را حفظ کنید

خواندن موسیقی اهمیت دارد ولی کمی شما را عقب نگه می‌دارد. اگر سرم گرم خواندن موسیقی شود، کارم سخت می‌شود. همواره نگران فراموش کردن یک نوت یا نشانه هستیم و به طور کلی دچار مشکل می‌شویم.

با حداکثر سرعت ممکن روی حفظ کردن آهنگ متمرکز شوید. بعد از این کار نواختن پویایی‌ها، جاگیری‌ها و موسیقی مکتوب را آغاز کنید. در اینجا می‌توانید با مجموعه آهنگ‌های مدنظرتان ارتباط برقرار کنید و به سطح بعدی بروید.

موسیقی باید درونی شود و هر چه زودتر این کار را انجام دهید، به شعر جان می‌دهید.

11-مدام خواندن دیداری انجام دهید

در مورد اهمیت حفظ کردن موسیقی به عنوان نوازنده مبتدی صحبت کردم ولی خواندن دیداری هم اهمیت دارد. هنگامیکه موسیقی جدیدی یاد می‌گیرد باید بارها و بارها این کار را انجام دهید.

داشتن مهارتهای شناسایی ریتم‌ها، نوت ها و علایم کلیدی، فرایند یادگیری موسیقی را سریع‌تر می‌کند.

اگر مهارتهای خواندن دیداری خوبی ندارید پس برای مجسم کردن موسیقی مکتوب با مشکل مواجه خواهید شد. به نظرم قطعه جدید موسیقی یا مجموعه میزان‌ها را باید دو بار در هفته بخوانید.

اینکار را 5 تا 10 دقیقه انجام می‌دهم تا به مهارتهای خواندن دیداری دقیقی برسیم.

12-حالت بدنی درست را رعایت کنید

حالت بدنی در حین نواختن پیانو اهمیت زیادی دارد. حتی اگر برایتان راحت‌تر است ولی روی ساز خم نشوید. اگر نیمکت خیلی کوتاه است باید نیمکتی با قابلیت تنظیم ارتفاع بخرید. همواره بازوها را موازی با کلیدها قرار دهید و بالاتنه هم با ثبات قرار بگیرد.

به راحتی می‌توان عادات بد نواختن را یاد گرفت به ویژه اگر مجموعه آهنگهایتان به حالت مناسب نشستن نیازی ندارند. از این رو اغلب نوازندگان پیانو با مسائل مربوط به حالت بدنی مواجه هستند. چه بخواهید یک نوت کامل یا نوت های 32 ام را بنوازید ، به هر حال باید با حالت بدنی درست بنوازید.

13-حالت درست قرارگیری انگشتان را رعایت کنید

حالت قرارگیری انگشتان چندان مهم به نظر نمی‌رسد ولی برای پیانو نوازی اهمیت زیادی دارد. در برخی از موقعیت‌ها می‌توان با آن کنار آمد ولی طرز ضعیف قرارگیری انگشتان به هیچ وجه برای خوب نواختن، مناسب نیست.

بخش‌های خاصی از آهنگ نیازمند خطوط لگاتو و قطعه بندی مناسب است و اگر انگشتانتان به درستی حرکت نکنند به صدای بدی می‌رسید.

همواره تکنیک‌های مناسب انگشت گذاری را به دانش آموزانم یاد می‌دهم. روی روش‌هایی برای تجسم کردن انگشت گذاری کار می‌کنیم و همواره پاسخ درست را در اختیارشان قرار نمی‌دهم. هنگامکیه به انگشت گذاری درست پی بردید پس آهنگ نوازی شما هم تقویت شده و آهنگین‌تر خواهید نواخت.

بسیاری از اوقات مجموعه آهنگهای مکتوب و کتابهای فنی دارای تکنیک‌های انگشت گذاری هستند. اغلب این محتوا در مورد عملکرد انگشت گذاری است و گاهی اوقات این عملکرد با انگشتان شما سازگار نیست.

تمرین کنید تا ببینید که کدام عملکرد برای انگشتان شما مناسب‌تر است و بعد اصلاحات را اعمال کنید.

14-به دستانتان نگاه نکنید

افراد مبتدی به دستانشان در حین نواختن نگاه می‌کنند. خیره شدن به انگشتانتان ایده خوبی نیست چون اگر نگاه نکنید، گیج می‌شوید.

نگاه به اطراف و حرکت دادن بدنتان را تمرین کنید. باید به چشم اندازی بزرگ از فضای اطرافتان برسید تا فقط روی صدا متمرکز نشوید. باید به حافظه و گوشتان هم تکیه کنید تا بدانید که چه شرایطی در انگشتانتان حاکم است.

15-ملودی را بخوانید

نواختن یک چیز است و خواندن مقوله‌ای دیگر است. اگر واقعاً متوجه ریتم آهنگ شوید، می‌توانید با آن بخوانید. خواندن برای افراد مبتدی به دو دلیل اهمیت دارد.

باعث می‌شود تا جایگاه خواندن را در موسیقی پیدا کنید و به حافظه شما کمک می‌کند تا در طول یک فرایند پویا، بنوازید. اگر نواختن پیانو را به جای نوت های روی صفحه در قالب آواز خواندن مجسم کنید، نواختنتان به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

نتیجه گیری

خب تا اینجا متوجه شدید که هر نوازنده مبتدی پیانو باید چه کارهایی را به طور مداوم انجام دهد. رعایت هیچکدام از این نکات دشوار نیست ولی رویکرد شما در قبال نواختن باید عاقلانه باشد تا وقتتان را تلف نکنید.

به نظرم مهم‌ترین نکته از میان موارد فوق، سرمایه گذاری روی داشتن معلم خوب و خرید یک پیانوی بزرگ است. این دو نکته تأثیر زیادی روی رشد شما از یک فرد مبتدی به یک فرد حرفه‌ای دارند.

بعلاوه تقویت خواندن دیداری و تمرین آرام هم دو نکته مهم دیگر هستند. نوازندگان پیانو نیازمند مبانی و تکنیک‌های قوی هستند ولی این‌ها بدون خواندن مناسب موسیقی مکتوب و درک میزان‌ها میسر نمی‌شود.

امیدوارم این نکات برایتان مفید واقع شوند. اگر هرگونه سوالی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید، خوشحال می‌شوم که به شما پاسخ دهم.
منبع و ترجمه شده توسط سازی ها

یادگیری چیست و چگونه ایجاد می گردد؟

هر چند فهم مفهوم یادگیری به نظر ساده بیاد، اما در واقع یکی از سخت مفاهیم برای توضیح دادن است. در این مقاله تلاش می شود به زبان ساده مفهوم یادگیری تبیین گردد.

مطمئنا همه ما با این جملات آشنا هستیم

- نتوانستم خوب یاد بگیرم

-می خواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم

- عاشق یادگیری هستم

هر روز از واژه یادگیری استفاده می کنیم، و البته چیزهای جدیدی یاد می گیریم.

 اما واقعا یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت می کنیم دقیقا از چه چیزی می گوییم؟

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است و دانشمندان و محققان، دیدگاه ها و نظریات مختلفی را بیان کردند.

اما تقریبا می توان گفت سه ویژگی مشترک بین همه دیدگاه ها دربارۀ یادگیری وجود دارد، و زمانی که یادگیری رخ می دهد، این سه ویژگی را با خود همراه دارد:

1- تغییر

2- تجربه

3- نسبتا پایدار

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.